Producten zijn de fysieke goederen, digitale bestanden en diensten die u verkoopt. Om een product aan te maken, moet u de naam opgeven en productafbeeldingen uploaden. Daarnaast kunt u productgegevens toevoegen zodat uw klanten het product beter kunnen begrijpen, zoals een omschrijving, beschikbare maten, gewicht, etc. U hoeft niet alle details voor elk product op te geven.
Op de pagina Catalogus → Producten in de Ecwid-beheerder kunt u de productgegevens bekijken.
Afbeeldingen en video’s
U kunt naast afbeeldingen ook video’s toevoegen aan uw productgalerij.
Afbeeldingen laten klanten zien hoe uw producten eruit zien. Bij het verkopen aan consumenten draait het om de presentatie. U kunt het product vanuit verschillende perspectieven laten zien zoals de voorkant, de zijkant, van onderen, van dichtbij enz., zodat klanten in detail kunnen zien wat ze kopen.
Onthoud dat de kwaliteit van uw productafbeeldingen direct van invloed is op uw vermogen om verkopen te genereren. Hier zijn enkele tips:
- Elke productafbeelding moet hetzelfde zijn qua grootte en stijl voor alle producten die u verkoopt.
- Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit, zodat klanten ook de kleine details kunnen zien.
Meer informatie over productafbeeldingen toevoegen →
Video’s werken het beste om uw producten te presenteren. U kunt laten zien hoe een product wordt gebruikt, in detail uitleggen hoe het wordt gemaakt en zelfs opnames van klantbeoordelingen erin verwerken. Shoppers kijken vaak liever naar een video in plaats van alleen door statische afbeeldingen te bladeren. Uit statistieken blijkt dat producten met video’s meer kans hebben om gekocht te worden.
Meer informatie over productvideo’s toevoegen →
Naam en beschrijving
De naam is de titel van uw product. Wanneer u een product een naam geeft, kunt u klanten automatisch laten nadenken over de meest waardevolle onderdelen ervan en wat ze kunnen krijgen wanneer ze dit product bij u kopen.
De beschrijving is de informatie over uw product. Hierin wordt de nadruk gelegd op de voordelen van het product, worden de kenmerken vermeld of de eigenschappen uitgelicht. U kunt ook video’s, afbeeldingen en geanimeerde elementen gebruiken om uw product te beschrijven. Unieke productbeschrijvingen scoren hoger in zoekmachines.
De sectie voor productbeschrijvingen heeft een ingebouwde teksteditor, zodat u gemakkelijk samenvouwbare blokken, opsommingstekens, alinea’s, links en extra afbeeldingen of video’s kunt toevoegen.
Tips om uw productomschrijvingen te verbeteren:
- Vermijd lange zinnen en ingewikkeld taalgebruik: stel u voor dat u het product uitlegt aan een kind van tien.
- Neem demo-video’s van het product op: zien hoe iemand het product vasthoudt, aanraakt en gebruikt en ondertussen de voor- en nadelen uitlegt, is bijna net zo goed als naar een winkel gaan.
- Geef een korte en lange versie van uw beschrijving: sommige mensen scannen eerder dan dat ze lezen, anderen vinden het juist leuk om alle details over uw product te lezen, dus zorg ervoor dat u beide types dekt.
Meer informatie over het opstellen van goede beschrijvingen in de Ecwid-blog →
Artikelnummer (SKU)
SKU (afkorting van “Stock Keeping Unit”) is de code die het product binnen uw bedrijf identificeert. U kunt gebruik maken van de productidentificatiecode van de fabrikant of van uw eigen combinaties van letters en cijfers. U kunt elke SKU uniek maken om producten te volgen. Het is ook mogelijk om het SKU-veld leeg te laten. Op die manier zal een product geen SKU hebben.
U kunt kiezen of de artikelnummers worden weergegeven op de pagina’s met productdetails en de categoriepagina’s in uw catalogus (bijv. als u wilt dat klanten de SKU’s kennen). Daarvoor gaat u respectievelijk naar Ontwerp → Zijbalk → Artikelnummer en Ontwerp → Details productkaart en lay-out → Artikelnummer .
Leer meer over indelingen van artikelnummers en hoe u ze in uw winkel kunt gebruiken (in het Engels)→
Gewicht
Het gewicht is het feitelijke gewicht van het product. U kunt dit veld leeg laten (het gewicht wordt dan ingesteld als 0) als u digitale producten of diensten verkoopt of als u dit product niet verstuurt. Voor het berekenen van de juiste automatische verzendkosten moet u het exacte gewicht van het product invoeren (met verpakking).
Als u de ingevoerde gewichtswaarden op productpagina’s wilt weergeven, kunt u deze optie kiezen op de pagina Ontwerp in de sectie Zijbalk (blok met productgegevens).
Vink Verzending of afhalen vereist aan onder het veld Gewicht als het product moet worden verzonden. Zet geen vinkje als u het fysieke product niet verzendt:
Prijs
De prijs is wat u in rekening brengt voor het product. U hoeft bij de prijs die u invoert geen rekening te houden met verzendkosten, want die kunnen apart worden ingesteld.
Onder de prijs die u invoert staat de tekst Alle prijzen zijn inclusief btw of Alle prijzen zijn exclusief btw als op dit product in uw winkel btw van toepassing is:
Deze tekst wordt weergegeven volgens de gekozen optie in Instellingen op de pagina Belastingen in de Ecwid-beheerder. U kunt de prijzen dus met of zonder btw invoeren.
Als u onder de prijs klikt op de link Prijsopties beheren, ziet u de instellingen voor “Vergelijk met”-prijs, Bulkkorting en “Betaal wat u wilt”:
“Vergelijk met”-prijs: de oorspronkelijke prijs van een product dat te koop is. Wanneer u een “Vergelijk met”-prijs invoert, worden de uitverkoopprijs en de besparingen weergegeven.
Bulkkorting: gedifferentieerde prijzen voor elk product op basis van hoeveelheid. De kortingen worden onmiddellijk toegepast zodra de hoeveelheid in de winkelwagen verandert. Een product kost bijvoorbeeld € 44, maar als u vijf artikelen koopt, wordt de prijs € 40 per stuk.
“Betaal wat u wilt”: een prijsoptie waarmee klanten zelf een prijs voor de producten in uw winkel kunnen opgeven. Als u dit inschakelt, is er een leeg veld op de productpagina waar uw klanten de prijs kunnen invoeren die ze willen betalen. U kunt een minimumprijs voor uw product instellen (bijvoorbeeld € 44) en indien gewenst prijssuggesties geven.
Productbeschikbaarheid en voorraadbeheer
Beschikbaarheid: de beschikbaarheid van producten kan selectief voor elk product worden ingeschakeld (en uitgeschakeld). Als het is uitgeschakeld, kunnen de bezoekers van uw winkel dit product niet in uw etalage zien. Schakel dit in wanneer u klaar bent om te verkopen.
Voorraadbeheer: als u een beperkt aantal producten te verkopen heeft, kunt u de sectie voorraadbeheer gebruiken om de hoeveelheid op te geven die u online kunt verkopen en om meldingen bij lage voorraad in te stellen. U kunt ook het gedrag van dit product kiezen wanneer het niet op voorraad is. Opties voor productzichtbaarheid die niet op voorraad zijn, zijn onder meer het product verbergen voor de etalage, het product op de etalage tonen en voorbestellingen accepteren.
- Voer in het veld Hoeveelheid op voorraad het aantal artikelen op voorraad in
- Stel het gedrag dat niet op voorraad is in de vervolgkeuzelijst Indien niet op voorraad
- Geef op bij welk aantal overgebleven artikelen u de melding van lage voorraad wilt ontvangen in het veld Stuur mij een melding wanneer het aantal artikelen op voorraad … bedraagt (standaard is dit “1”)
Als u de voorraad van dit product in Ecwid niet wilt bijhouden, kies dan Onbeperkt in het veld Hoeveelheid op voorraad. Dit betekent dat het product altijd beschikbaar is in onbeperkte hoeveelheden (dit is bijvoorbeeld handig bij de verkoop van e-goederen).
Meer informatie over het beheren van de voorraad in uw winkel en het beheren van de voorraad van producten met opties →
Categorieën
Categorieën zijn groepen of collecties van producten waarin een product is opgenomen. Klanten kunnen daarmee sneller door de winkel bladeren en de producten vinden die ze nodig hebben.
Een product moet aan minimaal één categorie zijn toegewezen. Eén product kan tot meerdere categorieën behoren. Als u een product niet aan een speciale categorie toewijst, wordt het automatisch toegevoegd aan de standaard categorie Winkelvoorpagina. Schakel de optie Aanbevelen op de voorpagina uit als u dit product niet wilt weergeven op de voorpagina van uw winkel:
Als u een product behalve aan de winkelvoorpagina-categorie ook toewijst aan een andere categorie, wordt die categorie beschouwd als de standaard winkelcategorie van het product. Als het product aan twee of meer categorieën wordt toegewezen, wordt een van de categorieën gemarkeerd als standaard:
De standaard categorie wordt getoond in het broodkruimelpad (in het Engels) op de productpagina. Als u bijvoorbeeld boardshorts heeft toegewezen aan de categorieën “Nieuw binnengekomen” en “Herenkleding” en de categorie “Nieuw binnengekomen” heeft geselecteerd als standaardcategorie, ziet het kruimelpad voor het artikel op de productpagina er als volgt uit: Start / Winkel / Nieuw binnengekomen.
Meer informatie over productcategorieën →
Productlinten en productonderschriften
Zowel productlinten als productonderschriften zijn een manier om extra de aandacht te vestigen op een product in uw etalage.
Productonderschriften zijn korte beschrijvingen die u voor uw producten kunt aanbieden om klanten meer informatie te geven over de voordelen of ingrediënten van het product. U kunt ervoor kiezen om de onderschriften zowel op de productlijst als op de pagina met productdetails te tonen of maar op één plek.
Meer informatie over productonderschriften →
Productlinten zijn gekleurde labels die worden weergegeven in de catalogus boven productafbeeldingen. Ze zijn een hulpmiddel om bepaalde producten In uw winkeletalage visueel uit te lichten. Deze tags bevatten uw eigen aangepaste tekst, bijv. “Best verkocht”, “20% korting”, “Nieuw”, “Kerstdeal” of “Gratis verzenden”.
Meer informatie over productlinten →
Attributen
Op het tabblad Attributen kunt u product-ID’s opgeven die u heeft voor uw boekhouding, voorraad of andere doeleinden. Boeken worden bijvoorbeeld onderscheiden aan de hand van attributen als ISBN, auteur, uitgever, type omslag en taal; kleding wordt gekarakteriseerd door merk, seizoen, materiaal, enz. U kunt deze informatie toevoegen in attributen.
Met behulp van attributen kunt u ook enkele privégegevens bewaren die u niet wilt delen met uw klanten (bijv. nettokosten).
Meer informatie over producttypes en -attributen →
Als u verkoopt op marktplaatsen, kunt u ook de Marktplaatscategorie voor dit specifieke product kiezen. Dit kan handig zijn als u producten uit verschillende categorieën heeft.
Meer informatie over het instellen van een marktplaatscategorie voor een product →
Opties en variaties
Op het tabblad Opties kunt u opties en variaties voor uw product aanmaken.
Opties: als u producten in verschillende kleuren, maten, etc. verkoopt, kunt u ze aanbieden als één basisproduct met opties. Met productopties kunt u ook extra’s aanbieden (zoals cadeauverpakkingen) of kopers vragen om een bestand te uploaden voor de bestelde producten/service.
Meer informatie over productopties →
Variaties: als het product opties heeft, kunt u er aanvullend variaties voor maken. Productvariaties zijn unieke sets van opties (bijv. maat L of een Geel XL).
Met variaties kunt u de voorraad van individuele productopties bijhouden omdat u aan elke variatie een uniek artikelnummer kunt toewijzen. Voor specifieke variaties kunt u ook afbeeldingen toevoegen, zodat klanten een beter beeld hebben van wat ze kopen. Daarnaast kunt u voor uw variaties afzonderlijk het gewicht, de UPC en de prijs instellen.
Meer informatie over productvariaties →
Digitale bestanden
Op het tabblad Bestanden kunt u het bestand of de bestanden uploaden, zodat u downloadbare bestanden kunt verkopen zoals e-boeken, video’s, muziek (in het Engels), digitale kunst en alle andere digitale zaken. Ecwid levert de bestanden direct en op een veilige manier aan de koper bij aankoop.
Als u een fysiek product of dienst wilt verkopen met een bestand (instructie, handleiding, e-book, etc.) dat kopers na de aankoop kunnen downloaden, kunt u zo’n bestand ook toevoegen via het tabblad Bestanden.
Verzenden en afhalen
Op het tabblad Verzenden en Afhalen kunt u producten markeren als verzendbaar, productspecifieke verzendmethoden instellen en het gewicht en de afmetingen van producten opgeven.
Dit product vereist verzending of afhalen: de instelling voor of een product al dan niet moet worden verzonden. Schakel dit uit voor digitale producten en diensten of voor producten die u nooit verzendt.
Gewicht en afmetingen: het feitelijke gewicht en de feitelijke afmetingen van het product.
De waarde in het veld Gewicht is een afspiegeling van de waarde in het veld Gewicht op het tabblad Algemeen van de pagina met productgegevens. Op het tabblad Verzending en Afhalen kunt u ook de lengte, breedte en hoogte van uw producten opgeven om precieze door de vervoerder berekende verzendkosten te krijgen voor uw klanten (als de integratie met uw vervoerder volumegewicht ondersteunt).
Verzendtarieven: individuele verzendtarieven voor dit specifieke product (als verzending is vereist). Gebruik een van de vier aangeboden opties om productspecifieke verzendtarieven in te stellen:
Standaard worden de verzendmethoden van uw winkel gebruikt die u hebt ingesteld op de pagina Verzending en afhalen. U kunt de eerste optie voor verzendtarieven behouden – de normale verzendtarieven van uw winkel – als het artikel wordt verzonden zoals de meeste producten in uw winkel.
U kunt voor het product ook speciale verzendtarieven instellen: een vergoeding bovenop de normale tarieven van uw winkel, afzonderlijke verzendmethoden voor dit product, de afzonderlijke verzendkosten per besteld artikel of gratis verzending voor dit product.
Belastingen
Als u handmatige belastingen in uw winkel gebruikt en voor uw product een productspecifiek belastingtarief moet instellen (bijv. als er een speciale belasting over wordt geheven of het is vrijgesteld van belasting), kunt u de specifieke belastingen in- of uitschakelen op het tabblad Belastingen.
SEO
Op het tabblad SEO kunt u specifieke SEO-gerelateerde informatie instellen voor de productpagina. Bij het analyseren van een webpagina krijgen zoekmachines informatie over de inhoud via de zogenaamde “metatags”. Dit zijn onder meer de paginatitel en de meta-beschrijving. Zoekmachines gebruiken die metatags om de pagina’s in de zoekresultaten te beschrijven en te rangschikken op relevantie.
Ecwid genereert automatisch metadata op basis van de naam en de beschrijving van uw product. Omdat in zoekmachines een beperkt aantal tekens wordt weergegeven, wilt u misschien de paginatitel en de meta-beschrijving aanpassen. Gebruik relevante trefwoorden in de paginatitel en beschrijvingen, zodat uw product hoger in de zoekmachineresultaten verschijnt.
Paginatitel: de titel wordt weergegeven als een klikbare link in zoekresultaten. U kunt de titel aanpassen zodat hij meer gericht is op de interesses van uw klanten.
Meta-beschrijving: een korte zin met een samenvatting van de inhoud van het product. U kunt een meer gedetailleerde tekst opstellen om uw product te beschrijven. De meta-beschrijving kan zo lang zijn als u wilt, maar over het algemeen kapt Google de beschrijvingen af bij ca. 155-160 tekens.
Meer informatie over SEO in Ecwid →
Gerelateerde producten
Met het tabblad Gerelateerde producten kunt u de sectie “U bent misschien ook geïnteresseerd in” in uw online winkel weergeven en producten aanbieden die gerelateerd zijn aan de producten in de winkelwagen (cross-selling). U kunt handmatig bepaalde aanbevolen producten selecteren, willekeurige producten weergeven of een combinatie van deze twee opties gebruiken.
Meer informatie over het instellen van gerelateerde producten →
“Koop nu”-knop
Op het tabblad “Koop nu”-knop kunt u een individuele integratiecode voor een product genereren om dit specifieke product toe te voegen aan een externe website of blog. U kunt voor deze optie kiezen als u niet uw hele Ecwid-winkel wilt toevoegen, bijvoorbeeld als u maar een paar artikelen verkoopt, een landingspagina voor een product wilt maken of in een blogpost de optie om het product te kopen wilt aanbieden.
Meer informatie over het aanmaken en toevoegen van de koopknop op Ecwid →
Veelgestelde vragen
Hoe voeg ik een video toe aan een productomschrijving?
Een video toevoegen aan een productomschrijving:
- Upload uw videobestand naar YouTube of Vimeo.
- Kopieer de link (adres in de browser) van de geüploade video.
- Ga in de Ecwid-beheerder naar Catalogus → Producten.
- Maak een nieuw product of kies een bestaand product.
- Plak de link in het veld Beschrijving.
- Sla de wijzigingen op. De video wordt weergegeven in uw productomschrijving:
Hoe laat ik recent bekeken producten zien?
De app Recently Viewed Products in Ecwid’s appmarkt kan u daarbij helpen. Houd er rekening mee dat u een betaald abonnement nodig heeft om toegang te krijgen tot Ecwid’s Appmarkt.
Hoe kan ik decimalen uit productprijzen verwijderen?
Decimalen uit productprijzen verwijderen:
- Ga in de Ecwid-beheerder naar Instellingen → Algemeen → Regionale instellingen.
- Schakel Verberg nullen achter de komma in:
Als er in de prijs achter de komma nullen staan, worden deze verwijderd: € 40,00 wordt dan weergegeven als € 40. Als in een productprijs of een besteltotaal een ander cijfer dan nul achter de komma staat (bijv. € 40,95) wordt de decimale waarde wel weergegevens zodat de klant de exacte kosten ziet.
Het deel achter de komma wordt automatisch verwijderd als uw valuta geen decimalen gebruikt. Zo zullen prijzen in bijvoorbeeld de Japanse Yen nooit decimalen bevatten.
Hoe weet ik wanneer mijn producten niet meer of bijna niet meer op voorraad zijn?
Als u voorraadbeheer voor dit product inschakelt, kan Ecwid u een bericht sturen als de voorraad laag is. Meer informatie over het instellen van voorraadbeheer voor een product →
Kan ik het gewicht in ounces instellen?
Ja. U kunt het gewicht van het product in ounces invoeren in Instellingen → Algemeen → Regionale instellingen → Gewicht en grootte en kiezen voor oz in het veld Gewichtseenheid:
Als het gewicht van uw producten in ounces is aangegeven, maar u moet het in pounds tonen (bijv. voor uw vervoerder), kunt u de gewichtseenheid in ponden instellen op de pagina Gewicht en grootte en het gewicht in ounces omzetten naar de decimale verhouding in pounds. Elke ounce is 0,0625 pound. Voor de komma moet altijd een 0 staan.