Klanten verlaten vaak hun winkelwagens vanwege de extra verzendkosten. Door gratis verzendopties aan te bieden bij het afrekenen, kunt u uw klanten aanmoedigen om hun bestellingen te voltooien. Er zijn verschillende manieren om gratis verzendopties in te stellen in uw online winkel.
Per bestemming
Meestal wordt gratis verzending aangeboden binnen een bepaald gebied. U wilt bijvoorbeeld gratis bezorging in uw stad aanbieden en betaalde levering in de buitenwijken of gratis verzending in het hele land maar geen verzending naar andere landen enz.
Gratis verzending aanbieden voor een bepaald gebied:
- Ga in de Ecwid-beheerder naar Verzending en Pick-up.
- Klik op + Verzending toevoegen.
- Selecteer hoe uw goederen worden verzonden (door een voorgestelde vervoerder of andere vervoerders) en klik op Instellen.
- In het gedeelte “Gratis verzenden” klikt u op Gratis verzending instellen.
- Vul de Verzendnaam bij afrekenen in, deze wordt weergegeven aan klanten.
- Optioneel: klik op Beschrijving voor klanten toevoegen en voer de gegevens in die u wilt weergeven bij het afrekenen. Geef bijvoorbeeld de leversnelheid op en de tijd die het kost om bestellingen met deze methode te bezorgen.
- Optioneel: klik op Beschikbaarheid beperken op basis van subtotaal van de bestelling als u deze verzendmethode alleen wilt aanbieden aan klanten met bestellingen met meer artikelen in hun winkelwagen. Geef vervolgens het minimale subtotaal van de bestelling op, d.w.z. de som van alle artikelen in de winkelwagen voor het toevoegen van verzendkosten en kortingen. Wanneer deze limiet is bereikt, kunnen klanten deze verzendoptie kiezen bij het afrekenen.
Als u gratis verzending wilt aanbieden voor alle bestellingen ongeacht het subtotaal, laat dan in het veld het standaardbedrag 0,00 staan. - Optioneel: klik op Geschatte leverdatum tonen bij het afrekenen om bij het afrekenen naast de verzendopties de geschatte leverdatum te laten zien.Klanten willen bij een verzending weten wanneer ze hun bestelling zullen ontvangen. Met een specifieke leverdatum bij het afrekenen biedt u uw kopers een betere klantervaring: ze weten duidelijk wanneer ze hun bestelling kunnen verwachten, wat zal leiden tot meer verkopen.Stel vervolgens de gegevens in:
- Geef bij Geschatte transittijd aan hoe lang het meestal duurt voordat het pakket wordt afgeleverd nadat het aan het verzendbedrijf is overhandigd. U kunt deze informatie vinden op de website van de vervoerder.
- Geef bij Voorbereidingstijd bestellingen aan hoeveel dagen het meestal duurt om een bestelling voor te bereiden. Met deze tijd wordt rekening gehouden bij het berekenen van de leverdatum voor klanten.
- Geef bij Dagen wanneer u bestellingen inpakt aan wanneer u bestellingen inpakt voor verzending. Geef ook de uiterste tijd voor het verpakken van bestellingen op in het vak Bestellingen die na deze tijd binnenkomen worden op de volgende dag verpakt. Met dit schema wordt rekening gehouden bij het berekenen van de leverdatum voor klanten.
- Klik op Selecteer Verzendregio instellen en kies het gebied waar je gratis verzending wilt aanbieden.
- Geen beperkingen. Je gratis verzendoptie is beschikbaar voor alle verzendadressen bij het afrekenen. Meer informatie over bestemmingszones toevoegen en beheren.
- Beperken op land of regio. Gebruik dit als je in het hele land of in het buitenland levert.
- Beperken op postcode. Gebruik dit als je bezorgopties wilt opgeven. Bijvoorbeeld bepaalde adressen of steden uitsluiten.
- Begrenzen per zone op de kaart. Beste keuze voor lokale levering.
- Klik op Opslaan en voltooien.
De gratis verzendoptie wordt nu aangeboden voor alle bestellingen die binnen het geselecteerde gebied worden verzonden:
Boven een bepaald subtotaal
U kunt gratis verzending aanbieden voor bestellingen boven een bepaald bedrag. Dit kan klanten motiveren om meer te kopen dan ze van plan waren. U kunt bijvoorbeeld gratis verzending aanbieden als het subtotaal $ 130 of hoger is en $ 5 rekenen voor bestellingen die daaronder liggen.
Gratis verzending aanbieden voor bestellingen boven een bepaald subtotaal:
- Ga in de Ecwid-beheerder naar Verzending en Pick-up.
- Klik op + Verzending toevoegen.
- Selecteer hoe u uw goederen verzendt en klik op Instellen.
- Klik bij Voorwaardelijke gratis verzending op Voorwaarden instellen.
- Vul de Verzendnaam bij afrekenen in, deze wordt weergegeven aan klanten.
- Stel in boven welk bereik van subtotalen de verzending gratis is. Klik op Rij toevoegen om meer waarden en tarieven toe te voegen.
Hieronder staat een voorbeeld van hoe u gratis verzending kunt instellen voor alle bestellingen met een subtotaal van meer dan $ 130 en $ 5 verzendkosten voor de rest: - Bij Tabel gebaseerd op kiest u Subtotaal:
- Optioneel: klik op Beschrijving voor klanten toevoegen en voer de gegevens in die u wilt weergeven bij het afrekenen. Geef bijvoorbeeld de leversnelheid op en de tijd die het kost om bestellingen met deze verzendoptie te bezorgen.
- Optioneel: klik op Beschikbaarheid beperken op basis van subtotaal van de bestelling als u deze verzendmethode alleen wilt aanbieden bij bestellingen boven een bepaald bedrag en niet de tarieven in de tabel wilt wijzigen. Voer het minimumbedrag voor het subtotaal in. Als het subtotaal van de bestelling onder het opgegeven bedrag ligt, wordt de verzendoptie bij het afrekenen in grijs weergegeven met vermelding van het vereiste subtotaal.
- Optioneel: klik op Geschatte leverdatum tonen bij het afrekenen om bij het afrekenen naast de verzendopties de geschatte leverdatum te laten zien. Stel vervolgens de gegevens in: geef aan hoe lang het normaal gesproken duurt voordat het verzendbedrijf het pakket levert (geschatte transittijd), hoeveel dagen het meestal duurt om een bestelling voor te bereiden (voorbereidingstijd) en wanneer u bestellingen inpakt voor verzending (dagen waarop u bestellingen inpakt). Met die tijd wordt rekening gehouden bij het berekenen van de leverdatum voor klanten.
- Klik op Verzendregio instellen om het gebied te specificeren waar u deze verzendoptie aanbiedt.
- Klik op Opslaan en voltooien. Herhaal bovenstaande stappen zo nodig voor een andere leveringszone.
Aan klanten met bestellingen boven het ingestelde subtotaal wordt nu bij het afrekenen gratis verzending aangeboden.
Voor bepaalde producten
U kunt bepaalde producten (of productcategorieën) in uw catalogus promoten door hiervoor gratis verzending aan te bieden.
Gratis verzending instellen voor een bepaald artikel in uw winkel:
- Ga in de Ecwid-beheerder naar Catalogus → Producten.
- Open de gegevens van een product dat u gratis wilt verzenden.
- Ga naar het tabblad Verzending en Pick-up.
- Schakel bij Verzendtarieven de optie Gratis verzending in.
- Klik op Opslaan.
Wanneer de optie is ingeschakeld voor een product, worden er geen verzendkosten voor dit product in rekening gebracht bij het afrekenen.
Met een kortingsbon
U kunt gratis verzending aanbieden aan alle of bepaalde klanten door een kortingsbon voor gratis verzending te maken. U kunt ook specifieke verzendmethoden koppelen aan een kortingsbon zodat klanten de bon voor gratis verzending alleen kunnen gebruiken voor specifieke verzend- of bezorgmethoden. Om gratis verzending voor hun bestelling te krijgen, kunnen klanten de kortingscode invoeren in een speciaal veld in de winkelwagen:
Meer informatie over kortingsbonnen maken en klanten informeren over lopende promoties.